Winkel Regels

De Mythe Ontkracht apotheek respecteert de rechten van de consument. De consument kan niet afzien van de rechten die hem zijn toegekend door de Wet op de Consumentenrechten. Bepalingen van overeenkomsten die minder gunstig zijn voor de consument dan de bepalingen van de Wet op de Consumentenrechten zijn ongeldig, en in plaats daarvan gelden de bepalingen van de Wet op de Consumentenrechten. Daarom is het doel van de bepalingen van dit Reglement niet om de rechten van consumenten uit te sluiten of te beperken die zij genieten op grond van dwingende wettelijke voorschriften, en alle eventuele twijfels moeten in het voordeel van de consument worden uitgelegd. In geval van een mogelijke tegenstrijdigheid van de bepalingen van dit Reglement met bovengenoemde bepalingen, hebben deze bepalingen voorrang en moeten zij worden toegepast.

Inhoudsopgave

  1. Algemene bepalingen
  2. Elektronische diensten in de online winkel
  3. Voorwaarden voor het sluiten van een koopovereenkomst
  4. Betalingswijzen en termijnen voor het product
  5. Kosten, wijzen en termijnen van levering en ontvangst van het product
  6. Garantie, klachten en retouren van het product
  7. Buitengerechtelijke manieren van geschillenbeslechting en regels voor toegang tot deze procedures
  8. Herroepingsrecht van de overeenkomst
  9. Bepalingen betreffende ondernemers
  10. Slotbepalingen

1. Algemene bepalingen

  1. 1.1. De online winkel Mythe Ontkracht apotheek, toegankelijk via de website https://mytheontkracht.nl/apotheek/, wordt beheerd door Stichting Mythe Ontkracht, met het e-mailadres: [email protected] en telefoonnummer voorzitter: 0648104809.

1.2. Dit reglement is bedoeld voor zowel consumenten als ondernemers die gebruik maken van de Online Winkel (met uitzondering van artikel 9 van het reglement, dat uitsluitend bedoeld is voor ondernemers).

1.3. De beheerder van de persoonsgegevens die in de Online Winkel worden verwerkt in verband met de uitvoering van de bepalingen van dit reglement is de Verkoper. Persoonsgegevens worden verwerkt voor de doeleinden, in de omvang en op basis van de principes die zijn aangegeven in het privacybeleid dat op de website van de Online Winkel is gepubliceerd. Het privacybeleid bevat voornamelijk de regels voor de verwerking van persoonsgegevens door de Beheerder in de Online Winkel, inclusief de basis, doeleinden en omvang van de verwerking van persoonsgegevens en de rechten van de betrokken personen, evenals informatie over het gebruik van cookies en analytische tools in de Online Winkel.

1.4. Definities:

1.4.1. Werkdag – een dag van maandag tot en met vrijdag, met uitzondering van officiële feestdagen.

1.4.2. Registratieformulier – een formulier dat beschikbaar is in de Online Winkel waarmee een account kan worden aangemaakt.

1.4.3. Bestelformulier – een elektronische dienst, een interactief formulier beschikbaar in de Online Winkel waarmee een bestelling kan worden geplaatst, met name door producten toe te voegen aan een elektronische winkelwagen en de voorwaarden van het verkoopcontract vast te stellen, inclusief de leverings- en betalingsmethode.

1.4.4. Klant – (1) een natuurlijke persoon met volledige handelingsbekwaamheid, en in de gevallen waarin de algemene toepasselijke wetgeving dit bepaalt, ook een natuurlijke persoon met beperkte handelingsbekwaamheid; (2) een rechtspersoon; of (3) een organisatorische eenheid zonder rechtspersoonlijkheid, waaraan bij wet handelingsbekwaamheid is verleend; die een Verkoopovereenkomst met de Verkoper heeft gesloten of van plan is te sluiten.

1.4.5. Burgerlijk Wetboek – de wet van 23 april 1964, Burgerlijk Wetboek (Staatsblad 1964 nr. 16, positie 93, met latere wijzigingen).

1.4.6. Account – een Elektronische Dienst, een verzameling middelen in het IT-systeem van de Dienstverlener, gemarkeerd met een individuele naam (login) en wachtwoord verstrekt door de Gebruiker, waarin de door de Gebruiker verstrekte gegevens en informatie over de door hem/haar geplaatste bestellingen in de Online Winkel worden verzameld.

1.4.7. Product – een roerende zaak beschikbaar in de Online Winkel die het onderwerp is van een Verkoopovereenkomst tussen de Klant en de Verkoper.

1.4.8. Reglement – dit reglement van de Online Winkel.

1.4.9. Online Winkel – de online winkel van de Dienstverlener toegankelijk via de website: https://mytheontkracht.nl/apotheek/.

1.4.10. Verkoper/Dienstverlener – de Online Winkel Mythe Ontkracht apotheek, toegankelijk via de website https://mytheontkracht.nl/apotheek/, beheerd door Stichting Mythe Ontkracht, met het e-mailadres: [email protected] en telefoonnummer voorzitter: 0648104809.

1.4.11. Verkoopovereenkomst – een overeenkomst voor de verkoop van een product gesloten of die zal worden gesloten tussen de klant en de verkoper via de online winkel.

1.4.12. Elektronische Dienst – een dienst geleverd door de Dienstverlener aan de Gebruiker via de Online Winkel.

1.4.13. Gebruiker – (1) een natuurlijke persoon met volledige handelingsbekwaamheid, en in de gevallen waarin de algemene toepasselijke wetgeving dit bepaalt, ook een natuurlijke persoon met beperkte handelingsbekwaamheid; (2) een rechtspersoon; of (3) een organisatorische eenheid zonder rechtspersoonlijkheid, waaraan bij wet handelingsbekwaamheid is verleend; die gebruik maakt of van plan is gebruik te maken van een Elektronische Dienst.

1.4.14. Wet op Consumentenrechten / Wet – de wet van 30 mei 2014 betreffende consumentenrechten (Staatsblad 2014, positie 827, met latere wijzigingen).

1.4.15. Bestelling – een wilsverklaring van de Klant gedaan via het Bestelformulier en direct gericht op het sluiten van een Verkoopovereenkomst van het Product met de Verkoper.

2. Elektronische diensten in de online winkel

2.1. In de Online Winkel zijn de volgende Elektronische Diensten beschikbaar: Account, Bestelformulier.

2.1.1. Account – het gebruik van het account is mogelijk nadat de gebruiker drie opeenvolgende stappen heeft voltooid: het invullen van het registratieformulier, het klikken op de knop “Maak een account aan” en het bevestigen van de wens om een account aan te maken door te klikken op de bevestigingslink die automatisch wordt verzonden naar het opgegeven e-mailadres. In het registratieformulier moet de gebruiker de volgende gegevens verstrekken: voor- en achternaam/bedrijfsnaam, adres (straat, nummer, postcode, plaats, land), e-mailadres, telefoonnummer en wachtwoord. Voor gebruikers die geen consumenten zijn, is het ook verplicht om de bedrijfsnaam en het fiscale identificatienummer op te geven.

2.1.2. De Elektronische Dienst Account wordt gratis en voor onbepaalde tijd verleend. De gebruiker kan het account op elk moment en zonder opgaaf van redenen verwijderen door een verzoek in te dienen bij de Dienstverlener, met name per e-mail naar: [email protected].

2.1.3. Bestelformulier – het gebruik van het bestelformulier begint wanneer de klant het eerste product toevoegt aan de elektronische winkelwagen in de online winkel. Het plaatsen van een bestelling vindt plaats nadat de klant twee opeenvolgende stappen heeft voltooid: het invullen van het bestelformulier en het klikken op de knop “BESTEL EN BETAAL” op de website van de online winkel.

2.1.4. De Elektronische Dienst Bestelformulier wordt gratis en eenmalig verleend en eindigt op het moment van het plaatsen van de bestelling via het bestelformulier of op het moment dat de gebruiker stopt met het plaatsen van de bestelling via het bestelformulier.

2.2. Technische vereisten die nodig zijn om samen te werken met het ICT-systeem dat door de dienstverlener wordt gebruikt:

  • een computer, laptop of ander multimedia-apparaat met toegang tot internet;
  • toegang tot e-mail;
  • een webbrowser: Mozilla Firefox versie 11.0 of hoger of Internet Explorer versie 7.0 of hoger, Opera versie 7.0 of hoger, Google Chrome versie 12.0.0 of hoger;
  • aanbevolen minimale schermresolutie: 1024×768;
  • de optie om cookies op te slaan en ondersteuning voor Javascript in de webbrowser in te schakelen.

2.3. De gebruiker is verplicht de online winkel te gebruiken in overeenstemming met de wet en goede zeden, met respect voor de persoonlijke rechten en intellectuele eigendomsrechten van de dienstverlener en derden. De gebruiker is verplicht om gegevens te verstrekken die overeenkomen met de werkelijkheid. Het is verboden voor de gebruiker om illegale inhoud te verstrekken.

2.4. Klachtenprocedure:

2.4.1. Klachten met betrekking tot de levering van Elektronische Diensten door de dienstverlener en andere klachten met betrekking tot de werking van de online winkel (met uitzondering van de productklachtenprocedure, die wordt beschreven in artikelen 6 en 7 van het reglement) kunnen door de gebruiker worden ingediend, bijvoorbeeld:

2.4.1.1. Schriftelijk naar het e-mailadres: [email protected].

2.4.2. Het wordt aanbevolen dat de gebruiker in de klachtbeschrijving de volgende informatie verstrekt:

2.4.2.1. Informatie en omstandigheden met betrekking tot het onderwerp van de klacht, met name het type en de datum van het optreden van de onregelmatigheid;

2.4.2.2. De eisen van de gebruiker;

2.4.2.3. Contactgegevens van de klager – deze zullen het proces van het behandelen van de klacht door de dienstverlener vergemakkelijken en versnellen. De in de vorige zin genoemde vereisten zijn slechts aanbevelingen en hebben geen invloed op de effectiviteit van klachten die zonder de aanbevolen klachtbeschrijving worden ingediend.

2.4.3. De dienstverlener zal de klacht van de gebruiker zonder onnodige vertraging behandelen, uiterlijk binnen 14 kalenderdagen na de datum van indiening.

3. Voorwaarden voor het sluiten van een verkoopcontract

3.1. Het sluiten van een verkoopcontract tussen de klant en de verkoper vindt plaats nadat de klant een bestelling heeft geplaatst via het bestelformulier in de online winkel, zoals beschreven in punt 2.1.3 van het reglement.

3.2. De prijs van het product, weergegeven op de website van de online winkel, is in euro’s en inclusief belastingen. De totale prijs, inclusief belastingen voor het product dat het onderwerp is van de bestelling, evenals de verzendkosten (inclusief transport-, leverings- en postkosten) en andere kosten, en wanneer deze kosten niet kunnen worden bepaald, de verplichting om ze te betalen, wordt aan de klant gecommuniceerd op de pagina’s van de online winkel tijdens het plaatsen van de bestelling, inclusief op het moment dat de klant de wens uit om een verkoopcontract aan te gaan.

3.3. Procedure voor het sluiten van een verkoopcontract in de online winkel via het bestelformulier:

3.3.1. Het sluiten van een verkoopcontract tussen de klant en de verkoper vindt plaats nadat de klant een bestelling heeft geplaatst in de online winkel, zoals beschreven in punt 2.1.3 van het reglement.

3.3.2. Na het plaatsen van de bestelling bevestigt de verkoper onmiddellijk de ontvangst ervan en accepteert tegelijkertijd de bestelling voor uitvoering. De bevestiging van de ontvangst van de bestelling en de acceptatie ervan voor uitvoering vindt plaats door het verzenden van een e-mail door de verkoper naar het door de klant opgegeven e-mailadres tijdens het plaatsen van de bestelling. Deze e-mail bevat ten minste de verklaringen van de verkoper over de ontvangst van de bestelling en de acceptatie ervan voor uitvoering, evenals de bevestiging van het sluiten van het verkoopcontract. Op het moment van ontvangst van deze e-mail door de klant is het verkoopcontract tussen de klant en de verkoper gesloten.

3.4. De registratie, beveiliging en beschikbaarstelling aan de klant van de inhoud van het gesloten verkoopcontract vindt plaats door het beschikbaar stellen van dit reglement op de website van de online winkel en het verzenden van de e-mail naar de klant, zoals vermeld in punt 3.3.2 van het reglement.

3.5. De inhoud van het verkoopcontract wordt ook geregistreerd en beveiligd in het IT-systeem van de online winkel van de verkoper.

4. Betalingsmethoden en -termijnen voor het product

4.1. De verkoper biedt de klant de volgende betalingsmethoden aan in het kader van het verkoopcontract:

4.1.1. Betaling bij levering.

4.1.2. Contante betaling bij persoonlijke afhaling.

4.1.3. Betaling per bankoverschrijving op de rekening van de verkoper.

4.1.4. Elektronische betalingen via beschikbare betalingssystemen.

4.1.5. Betaling met creditcard.

4.2. Betalingstermijn:

4.2.1. In het geval dat de klant kiest voor contante betaling bij persoonlijke afhaling, bankoverschrijving, elektronische betalingen of betaling met creditcard, is de klant verplicht om de betaling te verrichten binnen 7 kalenderdagen na de datum van het sluiten van het verkoopcontract.

4.2.2. In het geval dat de klant kiest voor betaling bij levering, is de klant verplicht om de betaling te verrichten bij ontvangst van het pakket.

5. Kosten, methoden en termijnen voor levering en ontvangst van het product

5.1. De levering van het product is mogelijk binnen Nederland.

5.2. De levering van het product aan de klant is tegen betaling, tenzij het verkoopcontract anders bepaalt. De leveringskosten van het product (inclusief transport-, leverings- en postkosten) worden aan de klant gecommuniceerd op de pagina’s van de online winkel in de sectie “Verzendinformatie” en tijdens het plaatsen van de bestelling, inclusief op het moment dat de klant de wens uit om het verkoopcontract aan te gaan.

5.3. Persoonlijke afhaling van het product door de klant is gratis.

5.4. De verkoper biedt de klant de volgende methoden voor levering of afhaling van het product:

5.4.1. Verzending via koerier, verzending onder rembours via koerier, postzending en afhaling in een afhaalpunt (pakstations).

5.4.2. Persoonlijke afhaling beschikbaar op het adres: Stichting Mythe Ontkracht, contact via het e-mailadres: [email protected] of telefoonnummer voorzitter: 0648104809 – op werkdagen, tussen 09:00 en 17:00 uur.

5.5. De levertijd van het product aan de klant bedraagt maximaal 5 werkdagen, tenzij in de productbeschrijving of tijdens het plaatsen van de bestelling een kortere termijn is aangegeven. In het geval van producten met verschillende levertijden is de levertijd de langste termijn die is aangegeven, en die mag niet langer zijn dan 5 werkdagen. De levertijd van het product aan de klant wordt als volgt berekend:

5.5.1. In het geval dat de klant kiest voor betaling per bankoverschrijving, elektronische betalingen of creditcard – vanaf de datum van creditering van de bankrekening van de verkoper.

5.5.2. In het geval dat de klant kiest voor betaling bij levering – vanaf de datum van het sluiten van het verkoopcontract.

5.6. Beschikbaarheidstermijn van het product voor afhaling door de klant – in het geval dat de klant kiest voor persoonlijke afhaling van het product, is het product klaar voor afhaling door de klant binnen maximaal 4 werkdagen, tenzij in de productbeschrijving of tijdens het plaatsen van de bestelling een kortere termijn is aangegeven. In het geval van producten met verschillende beschikbaarheidstermijnen voor afhaling, is de beschikbaarheidstermijn voor afhaling de langste termijn die is aangegeven, en die mag niet langer zijn dan 4 werkdagen. De klant wordt door de verkoper extra geïnformeerd over de beschikbaarheid van het product voor afhaling door een e-mail te sturen naar het door de klant opgegeven e-mailadres tijdens het plaatsen van de bestelling. De beschikbaarheidstermijn van het product voor afhaling door de klant wordt als volgt berekend:

5.6.1. In het geval dat de klant kiest voor betaling per bankoverschrijving, elektronische betalingen of creditcard – vanaf de datum van creditering van de bankrekening van de verkoper.

5.6.2. In het geval dat de klant kiest voor contante betaling bij persoonlijke afhaling – vanaf de datum van het sluiten van het verkoopcontract.

5.7. In het geval van een bestelling voor een product dat niet op voorraad is (ontbrekende productmaat, ontbrekende kleur, etc.), zal de verkoper de koper informeren over de verlenging van de levertijd met de mogelijkheid om de geplaatste bestelling op verzoek van de klant te annuleren.

6. Garantie en klachten

6.1. De basis en reikwijdte van de aansprakelijkheid van de Verkoper jegens de Klant, indien het verkochte Product fysieke of juridische gebreken vertoont (garantie), worden bepaald door de toepasselijke wettelijke bepalingen, met name in het Burgerlijk Wetboek (in het bijzonder in de artikelen 556-576 van het Burgerlijk Wetboek).

6.1.1. De Verkoper biedt een garantie van 2 jaar op het product vanaf de verkoopdatum.

6.2. De Verkoper is verplicht om het Product zonder gebreken aan de Klant te leveren.

6.3. Een klacht kan door de Klant worden ingediend, bijvoorbeeld:

6.3.1. Schriftelijk naar het adres: Stichting Mythe Ontkracht, E-mailadres: [email protected].

6.3.2. Elektronisch via e-mail naar het adres: [email protected];

6.3.3. Door het invullen van het klachtenformulier op de pagina Klachten.

6.4. Het wordt aanbevolen dat de Klant in de klachtbeschrijving de volgende informatie verstrekt:

6.4.1. Informatie en omstandigheden met betrekking tot het onderwerp van de klacht, met name het type en de datum van het ontstaan van het gebrek;

6.4.2. De eis van de Klant om het product in overeenstemming te brengen met de Verkoopovereenkomst of een verklaring van prijsvermindering of ontbinding van de Verkoopovereenkomst;

6.4.3. Contactgegevens van de klager – deze zullen het proces van de klachtenbehandeling door de Verkoper vergemakkelijken en versnellen. De in de vorige zin genoemde vereisten zijn slechts aanbevelingen en hebben geen invloed op de effectiviteit van klachten die zonder de aanbevolen klachtbeschrijving worden ingediend.

6.5. De Verkoper behandelt de klacht van de Klant zonder onnodige vertraging, maar niet later dan 14 kalenderdagen na de datum van indiening. Indien de Klant, zijnde consument, om vervanging van het product of om verwijdering van het gebrek heeft verzocht of een verklaring van prijsvermindering heeft ingediend, waarbij hij de verminderde prijs heeft aangegeven, en de Verkoper niet binnen 14 kalenderdagen op dit verzoek reageert, wordt aangenomen dat het verzoek gerechtvaardigd is.

6.6. De Klant die gebruik maakt van de garantie is verplicht om het defecte product te leveren aan het adres van Stichting Mythe Ontkracht, contact via het e-mailadres: [email protected] of telefoonnummer voorzitter: 0648104809. In het geval van een Klant die consument is, worden de verzendkosten van het product gedragen door de Verkoper, terwijl in het geval van een Klant die geen consument is, de verzendkosten door de Klant worden gedragen. Indien, vanwege de aard van het product of de installatie ervan, de levering van het product door de Klant buitensporig moeilijk zou zijn, is de Klant verplicht om het product ter beschikking te stellen van de Verkoper op de plaats waar het product zich bevindt.

7. Buitengerechtelijke geschillenbeslechting en toegang tot deze procedures

7.1. Gedetailleerde informatie over de mogelijkheden voor de consument om gebruik te maken van buitengerechtelijke geschillenbeslechting en toegang tot deze procedures is beschikbaar op de website van de Autoriteit Consument & Markt.

7.2. Bij de voorzitter van de Autoriteit Consument & Markt is er een contactpunt dat consumenten onder andere helpt bij zaken betreffende buitengerechtelijke geschillenbeslechting.

7.3. De consument heeft de volgende voorbeeldmogelijkheden om gebruik te maken van buitengerechtelijke geschillenbeslechting:

7.3.1. Een verzoek om geschillenbeslechting bij de permanente arbitragecommissie voor consumenten;

7.3.2. Een verzoek om buitengerechtelijke geschillenbeslechting bij de provinciale inspecteur voor Consumentenbescherming (meer informatie op de website van de inspecteur die bevoegd is voor de plaats waar de Verkoper zijn economische activiteiten uitoefent);

7.3.3. De hulp van de lokale (gemeentelijke) ombudsman voor consumenten of van een maatschappelijke organisatie met als statutair doel de consumentenbescherming.

7.4. Op het adres http://ec.europa.eu/consumers/odr is een online platform beschikbaar voor de beslechting van geschillen tussen consumenten en handelaren op EU-niveau (ODR-platform). Het ODR-platform biedt een interactieve en meertalige website met een loket voor consumenten en handelaren die buitengerechtelijke geschillenbeslechting willen (meer informatie op de website van het platform of op de website van de Autoriteit Consument & Markt).

8. Herroepingsrecht

8.1. Een consument die een overeenkomst op afstand heeft gesloten, kan deze binnen 14 kalenderdagen zonder opgave van redenen en zonder andere kosten te dragen dan die voorzien in punt 8.8 van het Reglement ontbinden. Om de termijn te halen, volstaat het om de verklaring te verzenden voordat deze verstrijkt. De verklaring van herroeping van de overeenkomst kan bijvoorbeeld worden ingediend:

8.1.1. Schriftelijk naar het adres: Stichting Mythe Ontkracht, E-mailadres: [email protected];

8.1.2. Elektronisch via e-mail naar het adres: [email protected];

8.1.3. Door het invullen van het retourformulier op de pagina Retouren.

8.2. Een voorbeeld van een herroepingsformulier is bijgevoegd als Bijlage nr. 2 bij de Wet op Consumentenrechten en is ook beschikbaar op de website van de Online Winkel in de sectie “Retour of Klacht”. De consument kan het voorbeeldformulier gebruiken, maar is hiertoe niet verplicht.

8.3. De herroepingstermijn van de overeenkomst begint:

8.3.1. Voor een overeenkomst waarin de Verkoper het Product levert, waarbij hij verplicht is om de eigendom over te dragen (bijvoorbeeld een Verkoopovereenkomst) – vanaf het moment waarop de consument of een door hem aangewezen derde partij, anders dan de vervoerder, het Product in bezit heeft genomen, en in het geval van een overeenkomst die:

8.3.1.1. Meerdere Producten omvat die afzonderlijk worden geleverd, in delen of partijen – vanaf het moment waarop de consument of een door hem aangewezen derde partij, anders dan de vervoerder, het laatste Product, deel of partij in bezit heeft genomen;

8.3.1.2. Bestaat uit de regelmatige levering van Producten gedurende een bepaalde periode – vanaf het moment waarop de consument of een door hem aangewezen derde partij, anders dan de vervoerder, het eerste van de Producten in bezit heeft genomen.

8.3.2. Voor andere overeenkomsten – vanaf de datum van sluiting van de overeenkomst.

8.4. In het geval van herroeping van een overeenkomst op afstand, wordt de overeenkomst geacht niet te zijn gesloten.

8.5. De Verkoper is verplicht om de consument zonder vertraging, maar niet later dan 14 kalenderdagen vanaf de datum van ontvangst van de herroepingsverklaring van de consument, alle betalingen die door hem zijn gedaan, inclusief de leveringskosten van het Product, terug te betalen (met uitzondering van de extra kosten die voortvloeien uit de keuze van de Klant voor een andere leveringsmethode dan de goedkoopste standaardlevering die beschikbaar is in de Online Winkel). De Verkoper verricht de terugbetaling met hetzelfde betaalmiddel als waarmee de consument heeft betaald, tenzij de consument uitdrukkelijk heeft ingestemd met een andere terugbetalingsmethode die geen kosten voor hem met zich meebrengt. Indien de Verkoper niet heeft aangeboden om het Product zelf bij de consument op te halen, kan hij de terugbetaling uitstellen tot ontvangst van het Product of totdat de consument heeft aangetoond dat hij het Product heeft teruggezonden, afhankelijk van welke van deze data zich het eerst voordoet.

8.6. De consument is verplicht om het Product zonder vertraging, maar niet later dan 14 kalenderdagen na de datum waarop hij de Verkoper heeft geïnformeerd over de herroeping van de overeenkomst, terug te zenden of het aan een door de Verkoper gemachtigde persoon over te dragen, tenzij de Verkoper heeft aangeboden om het Product zelf op te halen. Om de termijn te halen, volstaat het om het Product te verzenden voordat de termijn is verstreken. De consument kan het Product retourneren naar het adres van Stichting Mythe Ontkracht, contact via e-mailadres: [email protected].

8.7. De consument is aansprakelijk voor de waardevermindering van het Product die het gevolg is van het gebruik ervan op een manier die verder gaat dan nodig is om de aard, kenmerken en werking van het Product vast te stellen.

8.8. Mogelijke kosten verbonden aan de herroeping van de overeenkomst die de consument moet dragen:

8.8.1. Indien de consument heeft gekozen voor een andere leveringsmethode van het Product dan de goedkoopste standaardlevering die beschikbaar is in de Online Winkel, is de Verkoper niet verplicht om de extra kosten die door de consument zijn gemaakt terug te betalen.

8.8.2. De consument draagt de directe kosten van het terugzenden van het Product.

8.8.3. In het geval van een Product dat een dienst is, waarvan de uitvoering – op uitdrukkelijk verzoek van de consument – is begonnen voordat de herroepingstermijn van de overeenkomst is verstreken, is de consument die zijn herroepingsrecht van de overeenkomst uitoefent na een dergelijk verzoek, verplicht om de tot het moment van herroeping geleverde diensten te betalen. Het te betalen bedrag wordt berekend naar rato van de geleverde diensten, rekening houdend met de totale prijs of vergoeding die in de overeenkomst is overeengekomen. Indien de prijs of vergoeding buitensporig is, vormt de marktwaarde van de geleverde diensten de basis voor de berekening van dit bedrag.

8.9. Het herroepingsrecht voor de overeenkomst op afstand is niet van toepassing op de consument met betrekking tot overeenkomsten:

8.9.1. Voor de levering van diensten, indien de Verkoper de dienst volledig heeft geleverd met de uitdrukkelijke instemming van de consument, die voor de aanvang van de levering ervan werd geïnformeerd dat hij zijn herroepingsrecht zou verliezen zodra de Verkoper de overeenkomst volledig zou hebben uitgevoerd;

8.9.2. Waarbij de prijs of vergoeding afhankelijk is van schommelingen op de financiële markt waarop de Verkoper geen invloed heeft en die zich binnen de herroepingstermijn van de overeenkomst kunnen voordoen;

8.9.3. Waarbij het onderwerp van de prestatie een Product is dat volgens de specificaties van de consument is vervaardigd of duidelijk is gepersonaliseerd voor zijn behoeften;

8.9.4. Waarbij het onderwerp van de prestatie een Product is dat snel kan bederven of een beperkte houdbaarheid heeft;

8.9.5. Waarbij het onderwerp van de prestatie een verzegeld Product is dat niet kan worden geretourneerd om gezondheidsbeschermings- of hygiënische redenen en dat na levering is ontzegeld;

8.9.6. Waarbij het onderwerp van de prestatie Producten zijn die na levering door hun aard onlosmakelijk zijn vermengd met andere producten;

8.9.7. Waarbij het onderwerp van de prestatie alcoholische dranken zijn, waarvan de prijs is overeengekomen bij het sluiten van de verkoopovereenkomst en waarvan de levering pas na 30 dagen kan plaatsvinden en waarvan de waarde afhankelijk is van schommelingen op de markt waarop de Verkoper geen invloed heeft;

8.9.8. Waarbij de consument uitdrukkelijk de Verkoper heeft verzocht om naar hem toe te komen voor dringende reparaties of onderhoudswerkzaamheden; indien de Verkoper aanvullende diensten levert die de consument niet heeft gevraagd of andere Producten levert dan de vervangende onderdelen die nodig zijn voor de uitvoering van de reparaties of onderhoudswerkzaamheden, heeft de consument het recht om de overeenkomst met betrekking tot de aanvullende diensten of Producten te herroepen;

8.9.9. Waarbij het onderwerp van de prestatie verzegelde audio- of video-opnamen of verzegelde computerprogramma’s zijn die na levering zijn ontzegeld;

8.9.10. Voor de levering van kranten, tijdschriften of magazines, met uitzondering van abonnementscontracten;

8.9.11. Gesloten via een openbare veiling;

8.9.12. Voor de levering van accommodatie anders dan voor woondoeleinden, vervoer van goederen, autoverhuur, catering, diensten met betrekking tot vrijetijdsactiviteiten, evenementen of culturele evenementen, indien in de overeenkomst een bepaalde datum of periode van uitvoering is voorzien;

8.9.13. Voor de levering van digitale inhoud die niet op een materiële drager is geleverd, indien de uitvoering is begonnen met de uitdrukkelijke toestemming van de consument voordat de herroepingstermijn van de overeenkomst is verstreken en nadat de Verkoper de consument heeft geïnformeerd over het verlies van het herroepingsrecht.

9. Bepalingen voor ondernemers

9.1. Dit punt van het Reglement en de bepalingen ervan zijn uitsluitend van toepassing op Klanten en Gebruikers van Diensten die geen consumenten zijn.

9.2. De Verkoper heeft het recht om de Verkoopovereenkomst die is gesloten met een Klant die geen consument is, binnen 14 kalenderdagen na de sluitingsdatum te herroepen. Herroeping van de Verkoopovereenkomst kan in dit geval plaatsvinden zonder opgaaf van redenen en biedt de Klant die geen consument is geen aanspraak op schadevergoeding tegen de Verkoper.

9.3. In het geval van Klanten die geen consumenten zijn, heeft de Verkoper het recht om de beschikbare betalingsmethoden te beperken, inclusief de eis van een volledige of gedeeltelijke vooruitbetaling, ongeacht de door de Klant gekozen betalingsmethode en het feit dat de Verkoopovereenkomst is gesloten.

9.4. Op het moment dat de Verkoper het Product aan de vervoerder overdraagt, gaan de voordelen en risico’s met betrekking tot het Product, evenals het risico van verlies of beschadiging van het Product, over op de Klant die geen consument is. In dit geval is de Verkoper niet aansprakelijk voor verlies, vermindering of beschadiging van het Product die optreedt vanaf het moment dat het voor transport wordt geaccepteerd tot de levering aan de Klant, en ook niet voor vertragingen in het transport.

9.5. Wanneer het Product naar de Klant wordt verzonden via een vervoerder, is de Klant die geen consument is verplicht om de verzending te inspecteren op het moment en op de manier die gebruikelijk is voor dergelijke zendingen. Als hij vaststelt dat er tijdens het transport verlies of schade aan het Product is opgetreden, is hij verplicht om alle noodzakelijke maatregelen te nemen om de aansprakelijkheid van de vervoerder vast te stellen.

9.6. In overeenstemming met artikel 558 § 1 van het Burgerlijk Wetboek, is de aansprakelijkheid van de Verkoper onder de garantie voor het Product jegens een Klant die geen consument is, uitgesloten.

9.7. In het geval van Gebruikers van Diensten die geen consumenten zijn, kan de Dienstverlener de overeenkomst voor het leveren van Elektronische Diensten onmiddellijk en zonder opgave van redenen beëindigen door een passende verklaring naar de Gebruiker van de Dienst te sturen.

9.8. De aansprakelijkheid van de Dienstverlener/Verkoper jegens de Gebruiker van de Dienst/Klant die geen consument is, ongeacht de juridische basis, is beperkt – zowel voor een enkele claim als voor alle claims samen – tot het bedrag dat is betaald en de leveringskosten volgens de Verkoopovereenkomst, maar niet meer dan duizend euro. De Dienstverlener/Verkoper is jegens de Gebruiker van de Dienst/Klant die geen consument is, uitsluitend aansprakelijk voor typische en voorzienbare schade op het moment van het sluiten van de overeenkomst en is niet aansprakelijk voor gederfde winst jegens de Gebruiker van de Dienst/Klant die geen consument is.

9.9. Alle geschillen die ontstaan tussen de Verkoper/Dienstverlener en de Klant/Gebruiker van de Dienst die geen consument is, zullen worden voorgelegd aan de bevoegde rechtbank van de vestigingsplaats van de Verkoper/Dienstverlener.

10. Slotbepalingen

10.1. De via de Online Winkel gesloten overeenkomsten worden gesloten in de Nederlandse taal.

10.2. Wijziging van het Reglement:

10.2.1. De Dienstverlener behoudt zich het recht voor om het Reglement te wijzigen om belangrijke redenen, zoals: wijzigingen in wettelijke bepalingen; wijzigingen in betaal- en leveringsmethoden – voor zover deze wijzigingen van invloed zijn op de uitvoering van de bepalingen van dit Reglement.

10.2.2. In het geval van doorlopende contracten die zijn aangegaan op basis van dit Reglement (bijvoorbeeld het leveren van Elektronische Diensten – Account), is het gewijzigde reglement bindend voor de Gebruiker van de Dienst indien aan de in artikel 384 en 384[1] van het Burgerlijk Wetboek gestelde eisen is voldaan, dat wil zeggen dat de Gebruiker van de Dienst correct is geïnformeerd over de wijzigingen en het contract niet binnen 14 kalenderdagen na de datum van kennisgeving heeft opgezegd. Indien de wijziging van het Reglement leidt tot de invoering van nieuwe kosten of tot een verhoging van de huidige kosten, heeft de Gebruiker van de Dienst die consument is, het recht om het contract op te zeggen.

10.2.3. In het geval van andere contracten dan doorlopende contracten die op basis van dit Reglement zijn gesloten (bijvoorbeeld een Verkoopovereenkomst), hebben de wijzigingen in het Reglement op geen enkele wijze invloed op de verworven rechten van Gebruikers van Diensten/Klanten die consumenten zijn vóór de datum waarop de wijzigingen in het Reglement van kracht worden, en met name hebben de wijzigingen in het Reglement geen invloed op reeds geplaatste of ingediende bestellingen en gesloten, uitgevoerde of voltooide verkoopcontracten.

10.3. Voor zaken die niet zijn geregeld in dit Reglement, zijn de toepasselijke wettelijke bepalingen van het Nederlandse recht van toepassing, met name: het Burgerlijk Wetboek; de Wet op de elektronische dienstverlening van 18 juli 2002 (Staatsblad 2002 nr. 144, post 1204, met latere wijzigingen); voor Verkoopovereenkomsten gesloten vanaf 25 december 2014 met Klanten die consumenten zijn – de bepalingen van de Wet op consumentenrechten van 30 mei 2014 (Staatsblad 2014 post 827, met latere wijzigingen); en andere toepasselijke wettelijke bepalingen.